Monday, March 25, 2013

Jadilah Peribadi yang Bijaksana !

 




           Bijaksana adalah jika kita meletakkan sesuatu pada tempat yang sesuai. Maksudnya, kita perlu mengetahui keadaan kita dan keadaan orang di sekitar, kemudian diri kita mampu mengambil sikap yang betul. Dalam bergaul, baik dalam keluarga ataupun masyarakat, kita perlu memahami karakter orang lain, sehingga dapat mengambil sikap yg betul. Biasanya, kesalahan dalam memahami orang lain akan menyebabkan kesalahan dalam menyikapinya. Inilah yang disebutkan dengan salah faham.

             Ketika sesuatu telah terjadi, kita selalu menyalahkan orang lain ataupun faktor di luar diri kita. Padahal, sebenarnya yg terjadi adalah kita tidak dapat memahami orang lain, sehingga kita salah dalam bersikap ataupun bertutur. Akibatnya, orang lain berkata dan berbuat yg tidak baik terhadap kita.

            Demikian juga, kita selalu memaksa orang lain utk memahami diri kita dengan cara pandangan kita. Sedangkan, setiap org mempunyai cara pandangan yg berbeza-beza. Di sinilah kita seharusnya mengedepankan husnuzh-zhan (berbaik sangka) dalam memandang orang lain. Kemampuan memahami orang lain ini akan byk membantu diri kita utk meletakkan diri pada keadaan yg betul. Kemampuan meletakkan sesuatu pd tempatnya inilah yg disebut sebagai bijaksana...

             Jika kita termasuk mukmin yang bijaksana dalam berinteraksi dgn orang lain, maka hal itu akan membawa kpd kebahagiaan dan ketenteraman hati. Kita akan mendapatkan kesejukan jiwa dan saraf-saraf kita pun rileks. Jadi, sikap bijaksana ini akan membawa byk kebaikan, sebagaimana firman Allah swt :

Allah memberikan Hikmah kebijaksanaan kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya. Dan barang siapa diberi hikmah, sesungguhnya dia telah diberi kebaikan yang banyak. Dan tiadalah yang dapat mengambil pengajaran melainkan orang-orang yang menggunakan akal fikiran-nya.
-2:269-

                 Hal ini tentunya berbeza ketika kita memilih sikap semberono dan tergesa-gesa dalam menyikapi sesuatu. Semberono dan tergesa-gesa pastilah akan melahirkan kecemasan, kegelisahan dan kekalutan. Bahkan, terkadang menyebabkan hal yg fatal(kebinasaan) berlaku. 

Hurmm...., cuba kita renungi kisah Ummu Sulim dengan Abu Thalhah ; -Bagaimana dia menerima lamaran Abu Thalhah? -Dan, bagaimana pula dia menyampaikan berita kematiaan anak kesayangan mereka kpd suaminya?

Renungkanlah....! Terutamanya, dia mampu mengambil sikap bijaksana dalam kematian anaknya. Dia menghadapi sesuatu dengan tenang, sama sekali tidak marah. Ummu Sulaim tidak bertindak melulu, melainkan setelah berfikir masak-masak dahulu bagaimana caranya dia harus bertindak. 

Wahai sauradara-saudariku sekalian..! 

           Kini, kita sangat2 memerlukan teladan yang dapat berinteraksi dengan bijaksana. Bayangkan, jika dalam sebuah keluarga, kita mampu bersikap bijaksana dan selalu berjalan dgn baik, kita akan hidup dengan penuh kebahagiaan dan ketenteraman. Hubungan antara ahli keluarga pun akan berjalan dgn harmoni serta dipenuhi dgn cinta dan kasih-sayang. 

          Tetapi.., Sebaliknya, jika keluarga kita diisi oleh orang-orang yg suka marah, tidak mampu mengawal  diri, tidak dapat berfikir jernih, suka mengumpat, dan bersikap kasar dalam berkata-kata, maka tidak akan terwujud keluarga yg harmoni. 

Ingatlah wahai diri..! orang2 yg dikalahkan oleh hawa nafsu dan amarah, sehingga tidak mampu mengawal diri, maka mereka tidak akan mampu mewujudkan keluarga yg damai. Syaitan itu sentiasa meniupkan api permusuhan yg akan menghancurkan rumah-tangga. 

Allah Azza Wa Jalla ada berfirman : 


Maksudnya:"Dan katakanlah kepada hamba-hamba-Ku, Hendaklah mereka mengucapkan perkataan yang lebih baik(benar). Sesungguhnya syaitan itu menimbulkan perselisihan di antara mereka. Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bg manusia."
-17:53-


Subhanallah..! Allah swt memberikan petunjuk kpd kita semua utk berkata yg baik dalam keadaan apa sekalipun. Di sini, kita seharusnya melatih dlm mengendalikan diri, sehingga tidak mengucapkan lagi perkataan yg tidak sepatutnya. 

              Akhir kata..., Ingatlah semua..termasuk diri saya sendiri. Syaitan itu adalah musuh yg nyata bagi umat manusia. Syaitan selalu mencari kesalahan dalam berkata-kata. Syaitan mengadakan permusuhan dan kebencian antara sesama manusia. Syaitan selalu mencari celah dari kata-kata yg baik utk dapat digelincirkan! Berhati-hati kita yea!! Sama2 kita doa, agar kita semua termasuk dalam golongan manusia yg bijaksana. #jgn lupa, memperbykkan istighfar dan baca isti'azah!


Rujukan;
-Saudariku, Jagalah Allah, Nescaya Allah Akan Menjagamu(Abdul Hamid b Abbdurrohman As-Sahibany)
-http://quran.com


No comments:

Post a Comment