Saturday, January 28, 2012

Inilah Kemanisan Perjuangan

Assalamualaikum wrtbh sahabat dan sohibah sekalian..., dengan penuh rasa kasih dan cinta ana pada antum, ingin sekali ana berkongsi apa yang ana dapat daripada Kem PeWARIS-7 yang berlangsung pada 21 hingga 23 Januari baru-baru ini(fokus pada perasaan).

Alhamdulillahirabil'alamin..., setinggi-tinggi rasa syukur kehadhrat Ilahuna kerana Maha Penyayang telah memilih aku dan sahabat/h tuk berada di sana. Kami dapat berwarna-warni ilmu Dakwah dan Tarbiyyah....di sana(Allahu Akbar!) , Sungguh hatiku ini tidak mampu untuk mentafsirkan bagaimana perasaan ini, rasa terlalu 'izzah, syukur, hina, faqir, takut. Perasaanku ini bercampur-baur..hampir setiap kali penyampaian oleh seseorang di hadapan, pipiku ini dibasahi oleh air mata yang hina hatta tidak mampu untuk berhenti. Bila ku fikir sejenak, kenapa aku tak boleh berhenti nangis atau terus menangis...? Jawapannya ialah :

1) Rasa terlalu 'izzah dan syukur dengan nikmat Dakwah dan Tarbiyyah yang ana peroleh di sana.
2) Rasa terlalu hina dan fakir, ana hanyalah seorang hamba dan amat memerlukan proses tarbiyyah ini untuk       meneruskan kehidupan ini. (tanpa Tarbiyyah, siapalah aku?)
3) Rasa terlalu takut...takut dengan pembolak-balikkan hati manusia ini, hati kita ini sentiasa berubah-ubah, sepertimana sabda Rasulullah saw " hati berbolak-balik seperti air yang sedang menggelegak",(bagaimana keadaan air ketika itu? perhatikanlah, dan berfikir sejenak), Takut jikalau hati ku ini tidak mampu untuk terus istiqomah dalam jalan Dakwah dan Tarbiyyah ini, takuuuuut sangat, kerana itulah aku tidak bisa berhenti akan tangisanku ini. Nikmat yang tidak akan ku lepaskan dan mesti disampaikan dan diwariskan kepada generasi kini dan akan datang, Insya Allah..! Semoga Allah tetapkan hati-hati ini sentiasa berada di atas jalan jihad fi sabilillah....!


Dengan kesempatan ini, marilah sama-sama kita mengingati semula akan kata-kata Al-Marhum Al-Fadhil Ustaz Dahlan " Kita berjaya, bukannya kerana bilangan ahli (pengikut) yang ramai dan kita gagal bukan kerana bilangan ahli (pengikut) yang sedikit. Yang dinilai oleh Allah SWT adalah kesabaran dan ketabahan kita dalam mengharungi semua cabaran dalam medan dan jalan ini."





" Andai perjuangan ini mudah, pasti ramai yang menyertainya,

  Andai perjuangan ini singkat, pasti ramai yang istiqomah,

  Andai perjuangan ini menjanjikan kesenangan dunia, pasti ramai yang tertarik padanya,

  Tapi, hakikat perjuangan, bukan begitu.

  Turun naiknya, Sakit pedihnya, Umpama kemanisan yang tidak terhingga.. "

-Imam Asy-Syahid Hasan Al-Banna-


Tonton gambaran secara ringkas kehidupan PekerjaNya....(klik di sini)>First Breath After Coma


Kisah di atas menunjukkan bahawa...tugas ini adalah berat dan terlalu banyak kesusahan yang akan ditempuhinya, serta dalam jalan ini, akan ada yang terkeluar.


Inilah dia kehidupan pejuang di atas jalan Dakwah dan Tarbiyyah ini. Ia bukanlah sesuatu yang mudah, walaupun begitu..., turun naiknya...sakit pedihnya...merupakan kemanisan yang tidak terhingga bagi seorang pejuang deen-Nya, tidak pernah mengenal erti putus asa, berjuang dan terus berjuang, walaupun onak dan duri terus menjalar dalam hidupnya, dia tetap teguh di atas jalan ini, demi kecemerlangan dan kegemilangan islam yang bakal menjelma ! Takbiiir!  Allahu Akbar !

1 comment:

  1. Anakku yang di kasihi, mengharungi samudera kehidupan....kita ibarat para pengembara....tiada masa untuk berpangku tangan....

    ReplyDelete